Lillpastorn

Tankar från en pastorspraktikant i Sandviken

Namn:

Vem är jag? Jag tror jag är en ung man på snart 23 år. Om det är så, så tror jag att jag har läst teologi i två år på THS och ska bli pastor i Baptistsamfundet. Då har jag också en fästmö och en lägenhet som vi bor i som ligger i Bromma. Men för tillfället så verkar jag bo någon annanstans, i Sandviken där jag tydligen gör pastorspraktik under ett år. Verkar spännande. Jag har nog spelat gitarr under en stor del av mitt liv och verkar fortfarande tycka att det är kul. Hoppas att allt detta stämmer och att det inte är en dröm, det vore synd...mmm det vore det.

fredag, september 15, 2006

Kyrkan en plats också för alla vuxna

När man börjar bli vuxen fylls snart livet med fler och fler saker. Ju längre man kommer in i vuxenlivet desto stressigare verkar det bli. Jobbet blir viktigare eftersom man kanske har fler att försörja än bara sig själv, ekonomin måste planeras noga så pengarna räcker till. Kanske man har barn som ska iväg på olika aktiviteter eller andras barn som man ansvarar för ibland. Livet verkar bli mer och mer stressigt och tiden verkar helt enkelt inte räcka till.Och sen kommer den här dagen. Söndagen, då man oftast är ledig, ifrån jobbet i alla fall, det andra finns fortfarande kvar. Huset ska skötas om, bilen ska tvättas, gräsmattan ska klippas, och dessutom ska man gärna hinna med kyrkan.

Glöm inte bort att vila. Till och med Gud vilade. På den sjunde dagen vilade Gud. Det är ju faktiskt därför vi oftast inte jobbar på söndagen. Men varför vilade Gud. Behöver Gud i sin allsmäktighet verkligen vila. Kanske, kanske inte. Kanske en av anledningarna till att Gud vilade var att han nu hade skapat människan. Oss till att vara hans redskap, hans händer, armar, fötter, ben, fingrar, tår, hjärna och hans hjärta. Du är skapad för att vara hans redskap. Du är skapad för att användas. Men om man ska hinna med det tillsammans med allt det andra, så behöver man kraft, man behöver vila. Därför välsignade Gud den sjunde dagen, så att den blev helig. Använd därför den dagen till din vilodag, använd därför kyrkan och gudstjänsten till din viloplats där du kan vila och hämta kraft så att du kan gå ut och vara Guds arm heller hand i världen en dag i taget.

1 Comments:

Blogger Maria said...

uppdatera, uppdatera, uppdatera! *ler* tack för senast, förresten. kram!

7:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home